Szükséges engedélyt kérni a vendégedtől a róla készült fotó felhasználásához egy szalonban?

Szeretnéd tudni, hogyan érheted el a legtöbb vendéget a posztjaiddal?

A közösségi médiában való sikeres posztolás nem a véletlenen múlik! Tudatos tervezéssel növelheted a foglalásaid számát és a bevételedet. Segítek ebben!

Töltsd ki a „Szépségipari szolgáltatók posztolási szokásai a közösségi médiában” című felmérésünket és az eredmények alapján olyan marketing tanácsokat és posztolási tervet készítek Neked, amely segít a hatékonyabb posztokok készítésében és posztolási szokások tervezésében. A kérdőív csak 19 kérdésből és 5-10 perc alatt kitöltheted.

Kattints a gombra és töltsd ki Te is a kérdőívet!

Gondoltál már arra, hogy a mosolygós vendégeid fotói lehetnek a leghatékonyabb eszközeid az üzleted reklámozására? Ezek a pillanatok nemcsak a szakértelmedet bizonyítják, hanem arra is ösztönzik a leendő vendégeidet, hogy időpontot foglaljanak. De vajon tudod, hogyan használhatod fel ezeket a képeket jogszerűen?

Szükséges engedélyt kérni a vendégedtől a róla készült fotó felhasználásához egy szalonban?

Elkészült a legújabb munkád, egy csodálatos szemöldök tetoválás. A vendég is elégedett. És persze, szeretnéd is megmutatni mindenkinek. Mert tudod, hogy a legjobb reklám a munkád.

Már készül is a fotó, és pillanatok alatt fent van az Instagram oldaladon.

Talán úgy érzed, hogy ezzel kész is vagy. De van ezzel egy probléma, amiről lehet, hogy nem is tudsz…

↓ Kattints a képre és mentsd el későbbre ezt a cikket! ↓

A fotók készítése a mobiltelefonok megjelenésével általánossá vált, de nem feltétlenül korlátlanná. Nemcsak a fényképésznek, de a fényképen ábrázolt személyeknek is vannak jogai. A “fényképész” megnevezés talán zavarba ejtő, hiszen egy szépségápolási szolgáltatásokat nyújtó vállalkozó nem fényképész. A törvény azonban a “mű szerzőjéről” szól, azaz arról a személyről, aki készíti a fényképet, függetlenül attól, hogy milyen minőségű kép az eredmény.

Miről is van szó konkrétan?

Szolgáltatások szépségipari szakembereknek - Szalontuning
Szolgáltatások szépségipari szakembereknek - Szalontuning

A szerzői jogi törvény (1999. évi LXXVII. törvény; „Szjt.”) védi a fotóművészeti alkotásokat. A fényképet készítőt, mint a mű szerzőjét vagyoni és személyhez fűződő jogok illetik meg. Utóbbiak közé tartozik különösen az a jog, hogy a fotós a művének nyilvánosságra hozataláról határozzon, illetve, hogy – bizonyos feltételekkel – a mű nyilvánosságra hozatalához adott engedélyét visszavonja.

Mit jelent ez számodra?

A kép vagy videó készítője dönti el, hogy a kép mikor és hol jelenhet meg. Az ő engedélye nélkül a képet vagy videót más nem használhatja fel.

[Sajnos egyre gyakoribb, hogy a közösségi médiába feltöltött képeket és videókat ellopják és sajátként osztják mneg ismét. Azért, hogy segítsünk, írtunk egy példákat is tartalmazó cikket kifejezetten szépségipari szolgáltatóknak, hogy mit tehetnek, ha valaki ellopja a képet vagy videót, ami a munkájukat mutatja be.]

De nem ez az egyetlen szabály a szalonban készült fotókkal és videókkal kapcsolatban!

A képmáshoz való jogot – mint személyiségi jogot – ugyancsak védi a jelenleg hatályos polgári törvénykönyv (2013. évi V. törvény). E jogszabály kifejezetten kimondja, hogy a képmás elkészítéséhez és felhasználásához (annak bármely módjához, nem csak a nyilvánosságra hozatalhoz) az érintett személy hozzájárulása szükséges. Ez alól két kivétel van: (i) tömegfelvétel, illetve (ii) nyilvános közéleti szereplésről készült felvétel esetén szabadon elkészíthető és felhasználható a képmás.

Egyszerűen fogalmazva:

A vendégedről készített képhez és annak nyilvánosságrahozatalához a vendéged hozzájárulása szükséges.

Ez akkor is így van, ha a közösségi médiába akarod feltölteni a róla készült fotót, de akkor is, ha reklámhoz vagy nyomtatott szórólaphoz szeretnéd felhasználni.

Foglaljuk tehát össze…

E-könyvek és nyomtatványok szépségipari vállalkozóknak

Szépségipari vállalkozás indítása - 6 részes eBook sorozat

Ki dönthet a fényképek felhasználásáról?

A válasz: A fénykép és videó készítője csak a fotóalany hozzájárulásával hozhatja nyilvánosságra a fotót vagy a videót az alábbiak szerint.

A bírósági döntések értelmében:

  • A személyhez fűződő jogokat mindenki köteles tiszteletben tartani, ezek megsértését jelenti a más képmásával kapcsolatos bármiféle visszaélés.
  • A képmás, vagy hangfelvétel nyilvánosságra hozatalához – a nyilvános közszereplés kivételével – az érintett személy hozzájárulása szükséges.
  • Kizárólag az ábrázolt személy jogosult dönteni a képmás nyilvánosságra hozataláról (amit kiterjesztően kell értelmezni).
  • A fotó elkészítéséhez adott hozzájárulás nem jelenti egyben a felhasználás engedélyezését is.
  • A hozzájárulás nincs alakiságokhoz kötve (nincs elfogadott forma).
  • A felhasználáshoz adott engedély nem értelmezhető kiterjesztően (csak arra a képre, videóra vonatkozik és nem a többire).
  • Visszaélésnek minősül az engedéllyel készült felvétel rendeltetésétől eltérő célú felhasználása, vagy akár a nyilvánosságra hozatal módja is.

De van itt még egy csavar…

A jogszabályok további következménye az is, hogy az érintett személy sem engedélyezheti az őt ábrázoló kép nyilvánosságra hozatalát a fotós hozzájárulása nélkül, hiszen a fotós a mű szerzője.

Ha ezt lefordítjuk, akkor hiába kapja meg a vendég a róla készült fotókat, jogszabály szerint nem oszthatja meg, ha csak a fotót készítő ebbe bele nem egyezik.

Két törvény szabályozza és egyben védi tehát a fotót készítőt és a vendéget egyszerre: a személyiség védelméhez való jog és a szerzői jog.

De az Te is jól tudod, hogy…

A szakértelem bemutatásának legjobb módja, ha Facebookon, Instagramon, Pinteresten stb. és egyedi weboldaladon közzé teszed a legjobb fotókat és videókat.

Most biztosan azon gondolkodsz, hogy hogy lehet ezt betartani?

A jogszabályok értelmében ehhez engedélyt kell kérned a vendégektől, minden esetben.

Mutatok néhány példát, hogy ez hogyan tehetd meg:

Egyedi weboldal szépségipari vállalkozóknak
Egyedi weboldal szépségipari vállalkozóknak

Kérj kifejezett engedélyt a fotó és videók elkészítéséhez és felhasználásához

Ha azt tervezed, hogy a fotókat vagy videókat weboldalad kezdőlapján, brosúrákon, közösségi médiában és egyéb marketinganyagokon (gyakorlatilag bárhol!) szeretnéd felhasználni, a vendégek engedélyének megkérése segíthet elkerülni a jogi procedúrákat. Lehetséges, hogy olyan személyes élményért keresték fel vállalkozásodat, amelyet nem akartak megosztani a nagyvilággal, nem szeretnék magukat a közösségi médiában látni posztokban(például ránctalanítás). A fotó vagy videó elkészítése előtt, ezért mindig kérdezd meg a vendéget:

„Szeretném bemutatni az eredményeimet és szakértelmemet néhány fotón/videón keresztül és ehhez szeretném kérni az engedélyedet. A fotókat/videókat weboldalamon, Facebook/Instagram/Pinterest/stb. oldalamon posztokban és hozzászólásokban, marketing anyagokban (brosúra, szórólap, plakát, online/offline hirdetés stb.) szeretném közzétenni. Hozzájárulsz ahhoz, hogy a Rólad készült képek és/vagy videók marketing és/vagy promóciós célokat szolgáljanak?”

Elegendő, ha szóban hozzájárulnak?

Elvileg igen (nincs alakisághoz kötve), de mi van akkor, ha később meggondolja magát a vendég és azt kezdi el terjeszteni, hogy nem kértél engedélyt a képek felhasználásához. A szó elszáll!

Az én véleményem szerint szépségipari szolgáltatóként a legbiztosabb, ha kitöltesz egy hozzájáruló nyilatkozatot és a vendéggel alá is íratod, hogy ténylegesen hozzájárult a képek vagy videók felhasználáshoz.

A hozzájáruló nyilatkozatban konkrétan szerepeljen a felvételek ideje és felhasználásuk módja. Ez az a dokumentum, ami igazolni fogja később is, hogy jogszerűen használtad fel a vendégről készült fotókat.

[Szeretnéd jogszerűen felhasználni az üzletedben készül fotókat és videókat? Ha meg akarsz előzni egy későbbi jogi vitát valamelyik vendégeddel, akkor ide kattintva csak 1 490 Ft-ért vásárolhatsz egy előre elkészített és nyomtatható hozzájáruló nyilatkozatot, amit annyiszor használhatsz, ahányszor csak szükséged van rá.]

A hozzájárulást követően tartsd be a megállapodást és ne használd fel a képeket vagy videókat más célra. Ha erre később szükséged lesz, keresd meg ismét a vendéget és egy újabb hozzájárulással bővítsd ki a felhasználási kört.

Ne feletsd el azt sem, hogy a vendégnek joga van később bármikor visszavonni az engedélyt, ami azt jelenti, hogy attól kezdve nem használhatod fel a képet vagy videót. De addig jogszerű volt a felhasználás!

Most feltehetd magadnak a kérdést, hogy…

Reservio Online időpontfoglaló rendszer már 2399 Ft/hó-tól
Reservio Online időpontfoglaló rendszer már 2399 Ft/hó-tól

És mi van akkor, ha nem kérek engedélyt?

A gyakorlat azt mutatja, hogy a szépségipari szolgáltatók és a szépségipari képzőhelyek se nagyon foglalkoztak ezzel. Elkészítik a képeket és videókat és – a legjobb esetben is – szóbeli engedély birtokában megosztják a közösségi médiában.

De mi van akkor, ha a vendégnek ebből sérelme lesz (visszaélés a képekkel) vagy csak egyszerűen nem akarja, hogy róla fotókat osszanak meg. Nem mindenki akarja megosztani a nagyvilággal, hogy hol és milyen szépségápolási kezelést vett igénybe és ennek rengeteg oka lehet.

„Jó, de mégis mit csinálhat?” – kérdezheted magadtól

Nem szeretnéd, ha a profilodban megosztott képeid alatt olyan hozzászólások jelennének meg, hogy „én ehhez nem járultam hozzá, nem engedélyeztem, hogy feltedd az oldaladra”, ugye?! Mit gondolna a többi vendéged?

A jogszabályok lehetőséget adnak arra, hogy ügyvédi felszólítást küldjenek a fotók és videók eltávolítására, de akár bíróságig is juthat egy ilyen ügy.

A közösségi média hirdetéseknél is lehetőség van a hirdetés jelentésére, ha azzal kapcsolatban szerzői- vagy személyiség jogi probléma merül fel, és ilyenkor rendszerint letiltják a kampányt.

Összefoglalva: a problémákat egy hozzájáruló nyilatkozat kitöltésével meg lehet előzni minden esetben.

De mit csinálj, ha a vendég vonakodik?

A beleegyezés ösztönzése, ha a vendég hezitál

Semmi sem váltja ki jobban a vendég érdeklődését, mint egy ösztönzés!

Gondolj egy kedvezményre, hűségpontra, esetleg egy darab ingyenes termékmintára, amit meg lehet nyerni. Egy kis játékkal könnyebb rávenni a vendéget, hogy engedélyt adjon a képek elkészítéséhez és felhasználásához. A meggyőzéshez mond ezt: 

„Rendszeresen fotózunk a találkozók alatt, és megosztjuk ezeket a Facebookon. Ha hozzájárulsz a képek megosztásához és látod magad valamelyik fotónkon, jelöld meg magad kommentben. Azok között, akik megjelölték magukat, nyereményeket sorsolunk ki és Te is nyerhetsz egy ….”

Nem is olyan nehéz, ugye?!

Végül tisztázzunk még valami fontosat!

Vállalkozástámogató hírlevél szépségápolási szakembereknek

Ha soha nem küzdesz ügyfélszerzési problémákkal, a naplód mindig tele van foglalásokkal, minden nap új vendégek keresnek fel, a vendégeid mindig elégedettek és folyamatosan ajánlanak másoknak, minden marketing kampányod sikeres, és nincs szükséged új marketing stratégiákra; ha a szépségipari vállalkozásod minden hónapban rekordbevételt hoz, minden szolgáltatásod tökéletesen sikerül, soha nincs szükséged extra támogatásra vagy új ötletekre, üzleted minden szempontból tökéletesen működik, és nincs szükséged további inspirációra vagy tanácsra, akkor ez a hírlevél nem neked szól.

De ha úgy érzed, hogy még többet is kihozhatsz a vállalkozásodból, és szívesen fogadnád a szakértői tippeket és trükköket, akkor csatlakozz a folyamatosan bővülő Szalontuning közösséghez, ahol a siker nem marad elérhetetlen álom. Iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre, és legyél részese a naprakész, hatékony tippeknek, amelyekkel könnyedén magad mögött hagyhatod a versenytársaidat.

Tényleg mindenhez engedélyt kell kérni?

Nos, jogi értelemben, emberi képmásról készült felvételről abban az esetben beszélhetünk, ha az alapján beazonosítható az illető, akiről a kép készült. Ez technikailag azt jelenti, hogy a fénykép kellően éles, fókuszált, az adott személy felismerhető rajta.

Nem annak van tehát elsődleges jelentősége, hogy például szemből vagy profilból ábrázoljuk az illetőt, hanem hogy alkalmas-e a kép arra, hogy őt mint egyént bárki felismerhesse, azonosíthassa. Ez természetesen akkor is megvalósulhat, ha nemcsak ő, hanem többen is szerepelnek a fotón, de a fotó lényegét valamely személy egyéni ábrázolása adja (képzőhelyek képzésein készült fotó lehet ilyen). Csak az ilyen képek lehet ugyanis alkalmasak arra, hogy a magánszférát érintsék.

Ha a törvényt vesszük alapul, akkor elvileg minden ilyen felvételhez engedélyt kell kérned, és ha ezt elmulasztod, jogsértést követsz el.

Fodrászok, barberek, sminkesek estén szinte elkerülhetetlen, hogy látszódjon az arc is (a tükörben megjelenő tükörkép is idetartozik). A kozmetikát, szempilla építést, sminktetoválást, masszázst is követheti olyan felvétel készítése, ahol még felismerhető a személy, akár egy tetoválás miatt is. A legkisebb esély erre a kéz és körömápolás, illetve a pedikűr esetében van, azonban itt is előfordulhatnak olyan tetoválások vagy egyéb jellegzetességek, amelyek felismerhetővé teszik a fotózott vendéget.

Érdemes lehet ezek miatt általánosan bevezetni a gyakorlatba, hogy mindig kérj hozzájáruló nyilatkozatot. Sajnos olyan esetről is hallottunk már, hogy a vendég később minőségi reklamáció miatt kérte a róla készült képek visszavonását.

Összefoglalás

A fotó vagy videó készítése elengedhetetlen módja a szakértelem vizuális megmutatására és vendégek meggyőzésére. Azonban a képek elkészítését és felhasználását jogszabályok szabályozzák.

Ha nem szeretnél egy negatív hozzászólás cunamit vagy egy kellemetlen ügyvédi felszólítást kapni egy vendég személyiségi jogainak megsértése miatt, akkor mindig kérj beleegyezést a képek elkészítéséhez és nyilvános publikálásához.

[Ide kattintva csak 1 490 Ft-ért vásárolhatsz előre elkészített és nyomtatható hozzájáruló nyilatkozatot, amit annyiszor használsz fel, ahányszor csak szükséged van rá.]

Ha érdekel a téma, akkor ez is érdekelni fog: Mit tehetsz szépségipari vállalkozóként, ha valaki ellopja a munkádról készült fotókat?

Ha tudni akarod, hogy hogyan lesz több vendéged rövidesen, akkor kövess minket Facebook-on
Szolgáltatások szépségipari szakembereknek - Szalontuning
Szolgáltatások szépségipari szakembereknek - Szalontuning
Regio játék - Minden nap gyereknap!
Sizeer - Cipők, ruhák és kiegészítők
Zooplus - Állateledel & állatfelszerelés webáruház szuper árakkal
Yogabazaar - A legnagyobb jóga webáruház, online jógabolt
Mannavita - Az egészség legyen veled
Hairburst - Sampon & balzsam a hosszabb és egészségesebb hajért
Herbatica - Hagyományos szibériai gyógyászat

A szerzőről
Garadnay Sándor

Szépségszalon vállalkozó, hirdetéskezelő, támogatási tanácsadó, tartalomgyártó, webfejlesztő és elkötelezett kisgyermekes apuka vagyok. A Szalontuning.hu weboldalon keresztül, személyes stílust kölcsönözve osztok meg tartalmakat szépségipari vállalkozók számára, üzletük forgalmának-, árbevételének- és vendégkörének növelése érdekében. A tartalmakon keresztül mutatom meg a fejlődési lehetőségeket és a személyes márkaépítés jelentőségét, hogy bármely szépségipari szakember megtalálja a növekedéshez szükséges utat és ünnepelje vállalkozása sikerét. Kérdezni szeretnél? Kérdésekre a Facebook oldalon tudok válaszolni. Ha személyesen szeretnél kérdezni, az info@szalontuning.hu címen tudsz időpontot kérni.

facebook.com/szalontuning/
Facebook messenger
instagram.com/szalontuning/
pinterest/@szalontuning/
Küld el egy ismerősödnek: