Szeretnéd tudni, hogyan érheted el a legtöbb vendéget a posztjaiddal?
A közösségi médiában való sikeres posztolás nem a véletlenen múlik! Tudatos tervezéssel növelheted a foglalásaid számát és a bevételedet. Segítek ebben!
Töltsd ki a „Szépségipari szolgáltatók posztolási szokásai a közösségi médiában” című felmérésünket és az eredmények alapján olyan marketing tanácsokat és posztolási tervet készítek Neked, amely segít a hatékonyabb posztokok készítésében és posztolási szokások tervezésében. A kérdőív csak 19 kérdésből és 5-10 perc alatt kitöltheted.
Kattints a gombra és töltsd ki Te is a kérdőívet!
„Még elevenen él bennem az az érzés, amikor néhány éve az Instagramon nézelődtem ihletet keresve a tavaszi köröm alkotásaimhoz, amikor egy ismerős kép gördült elém.
A posztban az egyik saját készítésű körömmunkám volt, amelyet néhány nappal korábban készítettem az egyik vendégnek. Büszke voltam rá, mert a kagyló minta nem a kedvencem, de ez nagyon szép lett. Ki is tettem Instára azonnal.
Ahogy néztem a képet, egy pillanatig büszke és boldog voltam, mert azt gondoltam, hogy valaki tiszta elismerésből osztotta meg a képet, és bejelölte a leírásban a körömszalonomat is…
De megdöbbentem!
A posztoló sem a szalonom nevét, sem engem nem nevezett meg a posztban. Semmi sem utalt arra, hogy a kép az enyém és az én munkám van rajta.
És ami még rosszabb volt…
A fényképet megosztó körmös kolléga úgy tette ki a képet, mintha a saját munkája lenne…”
Történt már Veled ilyen? Ha nem, akkor is biztosan hallottál már ilyen esetről, ahol valaki egyszerűen sajátjaként mutatta be egy másik szépségipari szolgáltató fotóját és munkáját.
Miért történik ilyen?
A közösségi média könnyen elérhető felülete, a nagy követőtábor adta csábítás, az erős versenyhelyzet időről időre az engedély nélküli felhasználás felé lökhet elkeseredett szépségipari stylistokat. A kevés vendéggel büszkélkedő kezdők, a kevésbé ügyeskezű szolgáltatók néha ebben látnak megoldást, és nem gondolják végig, hogy ezzel nem csak másnak, de maguknak is több kárt okoznak, mint előnyt.
Nem arról beszélek, hogy most meg kell őket sajnálni. Csupán azt kell megértened, hogy nem Neked akarnak rosszat, hanem maguknak szeretnének előnyt szerezni, ami önerőből nem sikerül.
Biztosan felmerült már benned a kérdés: Hogyan védhetem meg magadat és munkámról készített fotóimat és videóimat a közösségi médiában a lopás ellen? Hogyan kellene reagálnom, ha észreveszem, hogy már ellopták őket?
Tarts velem, mert mutatok néhány hatékony megoldást!
E-könyvek és nyomtatványok szépségipari vállalkozóknak
A reakció
A hirtelen jött hideg zuhany pillanatok alatt haraggá és dühvé tud válni, de ez természetes.
Sok évnyi gyakorlat, munka és képzés után valaki más használja fel jogtalanul a belefektetett munkád eredményét. Mindenki joggal háborodik fel ebben a helyzetben. A cselekvéshez azonban higgadt fejre van szükség. Próbálj meg ezért megnyugodni és végig gondolni, hogy mit tehetsz a helyzet megoldására.
A jó hír az, hogy van több lehetőség is, hogy megszüntesd a visszaélést!
Ahhoz, hogy hatékonyan tudj fellépni a bitorlás ellen, kezd azzal, hogy készíts képernyőképet a bizonyítéknak. A későbbiekben hasznos lehet, mivel az elkövető letilthat téged, vagy törölheti a fotókat, és úgy tesz, mintha mi sem történt volna. A képen egyszerre legyen látható a fotó/videó és a posztoló neve is.
Ha meg van a bizonyíték, itt az idő a cselekvésre: írj egy udvarias hozzászólást a poszt alá, és kérdezd meg:
“Szia, szeretném megkérdezni, hogy milyen céllal használod ezt a fotót, amit én készítettem korábban. Nem emlékszem, hogy kértél volna engedélyt a kép használatára, ezért szeretnék magyarázatot kérni a felhasználás okáról.”
A legtöbb alkalommal a posztoló – tudva, hogy engedély nélkül használta a fotódat – eltávolítja a fotót. Nem szívesen kockáztat egy vitát valakivel a posztja alatt a vendégek szeme láttára.
De mi van, ha semmi rossz szándék nem volt mögötte?
↓ Kattints a képre és mentsd el későbbre ezt a cikket! ↓
Előfordulhat? Néha igen. Nem mindenkinek jut eszébe, hogy ha lát egy szép fotót mondjuk egy jól sikerült körömről, akkor a megosztás mellé a készítőt is feltüntesse. Ennek kiderítése érdekében érdemes udvariasan megközelíteni a dolgot, mert lehet, hogy nyersz vele.
Ha a poszt alatti kérdésedre azt a választ kapod, hogy csak nagyon tetszett ez a munka és ezért osztotta meg az illető akkor kérd meg, hogy tegye láthatóvá a poszt szövegében, hogy a fotó a Tiéd és a Te munkádat látni rajta.
Legyél nagyon konkrét, pontosan írd le, hogy mit tegyen ki a poszt szövegébe: weboldalad, honlapod címét vagy a profilodra mutató hastag-et.
„Örülök, hogy ennyire tetszik a munkám, és köszönöm, hogy megosztottad a fotómat. Azonban szeretném, ha a posztban egyértelműen szerepelne, hogy ez az én munkám. Kérlek, egészítsd ki a szöveget az alábbiakkal: „Ez a gyönyörű köröm [weboldalad címe] vagy #[profilod hashtagje] munkája.” Nagyon köszönöm a megértésedet és a korrektségedet!”
Győződj meg róla, ha csak lehet, kattintható formában címkézte meg az oldaladat, vagy használja a szalonod / üzleted nevét. Vannak olyanok, akik nem akarnak sértők lenni, csak tévesen azt feltételezik, hogy bármit, amit az interneten találnak, meggondolatlanul megoszthatják és bárhol közzé tehetik.
De, nem mindenki csupán figyelmetlen…
Ha valaki a Te fényképedet posztolja, és azt állítja, úgy tünteti fel az oldalán hogy az övé, ő készítette és az ő munkája, kezd azzal, hogy küldesz neki egy nyugodt, de határozott kérést a poszt alatti hozzászólásban. Követeld a fénykép törlését, vagy annak jól látható megjelölését, hogy ki a jogos tulajdonosa.
„Szia, ez a fénykép az én munkám, és nem adtam engedélyt arra, hogy használd. Etikátlan, hogy sajátként tünteted fel. Kérlek, azonnal távolítsd el a képet az oldaladról, vagy tüntesd fel egyértelműen, hogy ki a valódi készítője.”
Fontos, hogy ilyen esetben is maradj udvarias, de határozott. Jusson eszedbe, hogy vendégek látják a poszt alatti hozzászólásokat és Te nem szeretnél vendégeket veszíteni, csak mert oda nem illő módon kommunikálsz, még ha igazad is van. Ahogy sokták mondani: a stílus maga az ember.
Általában az rajtakapott személy ilyenkor pánikba esik, és azonnal törli az ellopott fényképet. Néha azonban nem történik semmi, és a fotó ott marad a hírfolyamban vagy a profil alatt.
Bosszantó, de szerencsére még mindig van lehetőség a kezedben!
A következő lépés a szerzői jog megsértésének megszüntetésére és leállítására vonatkozó levél küldése az elkövetőnek. Ez egy olyan levél, amely arra kéri a személyt vagy szervezetet, hogy hagyjon fel egy meghatározott intézkedéssel, és tartózkodjon attól a jövőben, jogi lépésekkel fenyegetve, ha a címzett nem tesz eleget. Így tudathatod velük, hogy ismered törvényes jogaidat:
“Szia, szeretném felhívni a figyelmedet, hogy a profilod alatt [dátum]-kor megjelent [szöveg] című posztod olyan fotót tartalmaz, amely szerzői joga engem illet. Szeretnélek megkérni, hogy távolítsd el a posztot, mert nem adtam engedélyt a fotó felhasználására és ezért jogszabályban rögzített szerzői jogokat sért. Kérem, hogy a jövőben tartózkodj a fotóim illetéktelen felhasználásától. Amennyiben nem távolítod el a jelzett fényképet 24 órán belül, jogi intézkedéseket kezdeményezek.”
A levelet elküldheted az email címére, ha megtalálható, de elküldheted Instagram vagy Facebook üzenetben is. Az üzenetküldő alkalmazásokban azt is láthatod, ha elolvasta a címzett a levelet. Csatold hozzá az első lépésben készített képernyőképet is.
Ez azért már szinte mindenkinél eléri a kívánt hatás.
A hét népszerű termékei
De ha továbbra is úgy érzed, hogy nem veszi elég komolyan a posztoló a figyelmeztetésedet vagy mérhető kárt okozott Neked a jogtalan felhasználással, még mindig van egy további lehetőséged a jogsértés megszüntetésére!
Ha az ellopott fotót megosztották a Facebookon vagy az Instagramon (vagy más közösségi média felületen), benyújthatsz egy szerzői jogi bejelentési űrlapot (Facebook bejelentés, Instagram bejelentés). Ehhez nyisd meg az előbbi linket, majd válaszd ki a megfelelő opciót és kövesd a további utasításokat.
A bejelentést követően mind a Facebook, mind az Instagram hamar jelzi a posztolónak, hogy szerzői jogi bejelentés érkezett a bejegyzésével kapcsolatban és amíg nem tisztázza a helyzetet, addig elérhetetlenné is teszik a posztot. Ha valamit, akkor a szerzői jogi kérdéseket biztosan komolyan veszik, mert az ő felületükön került megosztásra valami, jogszabályt sértő módon.
Előfordulhat, hogy nem egyszerű posztban találkozol az eltulajdonított fotóddal, hanem fizetett hirdetésben. Ha éppen előtted van a hirdetés, akkor írhatsz egy hasonló hozzászólást alá, mint az előbbi példákban mutattam (de előtte mindenképpen készíts képernyőképet a hirdetésről!). Ez általában elegendő és a hirdető leállítja a hirdetését vagy kicseréli a fotót (remélhetőleg már nem jogsértőre). Néha azonban előfordul, hogy egyszerűen törli vagy elrejti a hozzászólásodat a hirdetés alatt.
Nyugalom, erre is van megoldás!
Ha a fizetett hirdetés alatt jelezted, hogy engedély nélkül használja a hirdető a fotódat, de nem történik semmi, lehetőséged van a hirdetés jelentésére. Ehhez kövesd a következő lépéseket:
- Nyisd meg a Meta Hirdetéstárat
- A “Hirdetési kategória” menüből válaszd ki az Összes hirdetést
- A “Kulcsszó vagy hirdető neve szerint kereshetsz” mezőben adj meg a hirdetéshez kapcsolódó kulcsszavakat, vagy írd be a hirdető nevét. Ezután koppints az Enter billentyűre.
- Görgetéssel keresd meg a jelenteni kívánt hirdetést, majd kattints a jobb felső sarokban található “…” ikonra.
- Válaszd a Hirdetés jelentése lehetőséget, majd kövesd a képernyőn megjelenő útmutatást.
Szeretném jelezni, hogy csak aktív hirdetést tudsz jelenteni! Inaktív hirdetés esetén (ami éppen akkor nem futó hirdetés) csak az URL-t tudod kimásolni és elküldeni a hirdetés feladójának, hogy távolítsa el. A hirdetés feladóját mindig a hirdető nevére kattintva érheted el.
A Facebook és Instagram a legtöbb esetben ugyancsak letiltja ezeket a hirdetéseket, elkerülve a szerzői jogi problémákat.
Ha soha nem küzdesz ügyfélszerzési problémákkal, a naplód mindig tele van foglalásokkal, minden nap új vendégek keresnek fel, a vendégeid mindig elégedettek és folyamatosan ajánlanak másoknak, minden marketing kampányod sikeres, és nincs szükséged új marketing stratégiákra; ha a szépségipari vállalkozásod minden hónapban rekordbevételt hoz, minden szolgáltatásod tökéletesen sikerül, soha nincs szükséged extra támogatásra vagy új ötletekre, üzleted minden szempontból tökéletesen működik, és nincs szükséged további inspirációra vagy tanácsra, akkor ez a hírlevél nem neked szól.
De ha úgy érzed, hogy még többet is kihozhatsz a vállalkozásodból, és szívesen fogadnád a szakértői tippeket és trükköket, akkor csatlakozz a folyamatosan bővülő Szalontuning közösséghez, ahol a siker nem marad elérhetetlen álom. Iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre, és legyél részese a naprakész, hatékony tippeknek, amelyekkel könnyedén magad mögött hagyhatod a versenytársaidat.
Jobb félni, mint megijedni: megelőzés
Bármennyire is elkeserítően hangzik, nincs tökéletes mód arra, hogy teljes mértékben megvédhesd fotóidat a lopástól – eltekintve attól, hogy egyáltalán nem teszed közzé őket az interneten. Ennek ellenére van néhány lehetőség, amivel sokkal nehezebbé teheted az eltulajdonítást és felhasználást és megkönnyítheted az azonosítást.
Gyere, mert mutatom!
A fotósok körében is népszerű vízjelek, alapvetően kis aláírások vagy képek, amelyeket a fényképekre tehetsz. Ha a kép közepére vagy jellemző részére helyezed, akkor nehéz lesz eltávolítani nyom nélkül. Úgy pedig nem valószínű, hogy bárki is kitenné a fotódat a sajátjaként, ha a közepén jól láthatóan a Te neved vagy logód szerepel.
Ha nagyon zavarónak érzed, akkor félig átlátszó szöveget vagy ábrát is használhatsz, így nem takarnak ki túl sokat a képből.
Ilyen vízjeleket például Canva-ba is rátehetsz a képeidre, de a legtöbb, egyszerű képszerkesztő alkalmazás támogatja ezt.
Milyen vízjeleket használhatsz?
- A logók jól használhatóak vízjelként. Ha azonban a logód nem tartalmazza a nevedet, vagy a szalon nevét, feltétlenül tedd rá azokat is a fotó egy másik részén. A munkádról készült fotód egyben a szolgáltatásod hirdetési felülete is, miért akarnád lehagyni a nevedet?
- Ha teheted, tedd rá a weboldalad címét is (szalonok esetén a honlap címét). Ez nem csak plusz marketing, de eggyel több dolog is, amit el kell távolítani a képről az ismételt felhasználás előtt. [Egy saját weboldalnak számos előnye van. A weboldal címének vízjelként történő felhasználása olyan, amit rendszerint elfelejtenek előnyként megemlíteni. Ha szeretnél Te is saját weboldalt, akkor kattints ide ≫]
És amit ne csinálj!
Soha ne tegyél vízjelet tiszta, egyszínű területre, például falakra vagy ajtókra a modell mögött, még ha itt olvasható is a legjobban. Az ilyen területekről nagyon könnyen el lehet távolítani a vízjeleket nyom nélkül. Ehelyett helyezd textúrált, zavaros területre, például a vendég hajára vagy színes ruhákra.
Amit ebből a cikkből megtanultál…
Megdöbbentő érzés, ha a vendégedről készített fotóiddal mások ékeskednek a közösségi médiában. Etikátlan és jogtalan is. Szerencsére a szerzői jog védi a fényképeket készítőt a jogtalan felhasználástól. De sajnos megakadályozni nem tudja, hogy ténylegesen felhasználják azt.
Van azonban több lépés is, a helyzet józan rendezésére. Ez a legtöbb esetben elégséges, és komoly tanulsággal bír az elkövetőnek is.
A megelőzés itt is gyakran jobb megoldás, mint utólag futni a szekér után. Használj vízjeleket és nehezítsd meg mindenki dolgát, aki el akarja vinni munkád gyümölcsét.
A munkádról készített fotót a szerzői jog védi, de azt tudtad, hogy a vendégnek is vannak jogai, ha olyan fotókat vagy videókat készítesz, amelyen felismerhető?
Következő cikkünkben azt fogom elmagyarázni, hogy miért szükséges engedélyt kérni a vendégedtől a róla készült fotó felhasználásához, és azt is megmutatom, hogy mi szükséges az engedélyhez.
A szerzőről
Garadnay Sándor
Szépségszalon vállalkozó, hirdetéskezelő, támogatási tanácsadó, tartalomgyártó, webfejlesztő és elkötelezett kisgyermekes apuka vagyok. A Szalontuning.hu weboldalon keresztül, személyes stílust kölcsönözve osztok meg tartalmakat szépségipari vállalkozók számára, üzletük forgalmának-, árbevételének- és vendégkörének növelése érdekében. A tartalmakon keresztül mutatom meg a fejlődési lehetőségeket és a személyes márkaépítés jelentőségét, hogy bármely szépségipari szakember megtalálja a növekedéshez szükséges utat és ünnepelje vállalkozása sikerét. Kérdezni szeretnél? Kérdésekre a Facebook oldalon tudok válaszolni. Ha személyesen szeretnél kérdezni, az info@szalontuning.hu címen tudsz időpontot kérni.