Szeretnéd tudni, hogyan érheted el a legtöbb vendéget a posztjaiddal?
A közösségi médiában való sikeres posztolás nem a véletlenen múlik! Tudatos tervezéssel növelheted a foglalásaid számát és a bevételedet. Segítek ebben!
Töltsd ki a „Szépségipari szolgáltatók posztolási szokásai a közösségi médiában” című felmérésünket és az eredmények alapján olyan marketing tanácsokat és posztolási tervet készítek Neked, amely segít a hatékonyabb posztokok készítésében és posztolási szokások tervezésében. A kérdőív csak 19 kérdésből és 5-10 perc alatt kitöltheted.
Kattints a gombra és töltsd ki Te is a kérdőívet!
Most találkoztam egy poszttal az egyik szépségipari gépek adásvételére alakult csoportban, ami arról szólt, hogy egy csaló átvert az egy gyanútlan kozmetikust. A csalás úgy történt, hogy kedvező áron hirdetett egy személy egy olyan kozmetikai gépet, amit régóta szeretett volna a kozmetikus megvásárolni. Sokba került ugyan, de jó befektetésnek tartotta, mert fejleszteni akarta a szolgáltatásait. El is utalta a gép árát, és a szolgáltatásai bővítését tervezgetve várta, hogy megérkezzen a készülék.
De, ahogy az sejthető, onnantól kezdve, hiába várta a postást…
Amikor ráírt az eladóra, akkor mindig azt a választ kapta, hogy „Most kapta meg az utalást”, „Most készítette össze”, „Most hívta a futárcéget”, „Most adta fel”. Végül persze eltűnt az eladó a pénzel együtt és gépet sosem kapta meg a kozmetikus.
Mit tanulhatsz ebből?
A hét népszerű termékei
Sajnos olyan világot élünk, amikor az online névtelenség mögé bújva a közösségi felületeken csalók vadásznak áldozatokra. Szépségipari vállalkozóként fokozottan ki vagy téve a csalásnak, hiszen nagy értékben vásárolsz eszközöket, anyagokat, ami vonzza a könnyű pénzszerzésben utazókat. De ha még így is jártál akár egyszer is, jó, ha tudod, hogy nem te tehetsz róla. Kozmetikusként, fodrászként, pedikűrösként vagy körmösként bizalmat építesz minden nap és jogosan várod el, hogy veled szemben is korrektül járjanak el, akár egy vásárlás kapcsán is.
Felteheted magadnak a kérdést: mit tehetek az ilyen átverések ellen?
↓ Kattints a képre és mentsd el későbbre ezt a cikket! ↓
Miért célozzák meg a csalók a Facebook felületét?
Ha valaha is használtad már az apróhirdetéses portálokat vagy az eBay-t, otthon érezheted magad a Marketplace-en is. A felhasználók eladásra kínált tételeket tesznek közzé fotókkal és releváns leírásokkal együtt. És mivel a Marketplace a Facebook része, a vásárlók az eladó értékeléseit is megnézhetik, sőt Facebook profiljukat és megosztott kapcsolataikat is láthatják.
Egyre több csoport is alakul szépségipari szakemberek számára, ahol új vagy használt szépségipari gépeket, berendezéseket, felszereléseket, eszközöket vagy anyagokat kínálnak eladásra egymásnak a csoport tagjai. Az elv itt is hasonló, mint a Marketplace-en: a hirdető profilját bárki megnézheti.
De van egy rossz hírem!
Sajnos a közösségi média nem mindig az, aminek látszik. Könnyen előfordulhat, hogy a csalók valaki másnak adják ki magukat, a közösségi médiát és a belé vetett bizalmat kihasználva csalárd módon listázzák ki a termékeket, és lopnak a gyanútlan vásárlóktól. Ehhez nem kell több, csak egy hamis profil.
A Facebook lehetőséget ad arra is, hogy az eladó és a vásárló közvetlenül kommunikáljanak egymással. Miután a csaló felveszi a kapcsolatot egy vevővel, csevegni fog vele, elhiteti vele, hogy a termék valódi és létezik, így egyszerűen rákényszeríthetnek a vásárlásra.
A jó hír az, hogy vannak figyelmeztető jelek…
Red Flags, azaz a legjobb vörös zászlók
Nem csak a vásárlókat fenyegeti a Facebook csalás veszélye. Az eladók is áldozatul eshetnek hamis vásárlóknak, akik személyes adataikat szeretnék felhasználni a jövőbeni csalásokhoz vagy akár személyazonosság lopáshoz.
Tehát mit kell keresned, ha úgy gondolod, hogy a személy, akivel beszélsz, csaló?
Íme néhány piros zászló a Facebook csalásokhoz:
- Az eladó gyanúsan alacsony árat kínál a magas értékű termékért.
- Az eladó megtagadja a személyes találkozást.
- Az eladó csak előre utalással fogad el pénzt, készpénzt nem fogad el.
- Az eladó kéri a bankkártya adatokat.
- A vevő vagy eladó megpróbálja a beszélgetést a Facebook Messengeren kívülre vinni.
- A vásárló túlfizet egy termékért.
- A vevő vagy eladó kéri a telefonszámodat.
- Nincs profilfotójuk.
- Nincsenek posztok a profiljuk alatt.
- Nincsenek vagy nagyon kevés az ismerősük.
Végső soron a Facebookon (és minden nem kereskedelmi oldalon!!) történő biztonságos vásárlás aranyszabálya az, hogy ha egy tétel vagy tranzakció túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg nem az.
Ha vörös zászlókat észlelsz, óvatosan járj el, vagy hagyd abba a kommunikációt a felhasználóval.
És itt jön a lényeg…
E-könyvek és nyomtatványok szépségipari vállalkozóknak
Hogyan ellenőrizd, hogy tisztességes az eladó?
A Facebook csak egy a sok hely közül, ahol a csalók célba vehetnek. Fontos, hogy mindig ügyelj arra, hogy kivel lépsz kapcsolatba az online piactereken. Légy körültekintő és ügyelj rá, hogy a csalók hogyan próbálják kicsalni a pénzedet és hogyan próbálnak meg szert tenni a személyazonosságod, személyes adataid ellopására.
Kövesd az alábbi tippeket, hogy megvédd magadat az online csalóktól:
- Engedélyezd a kétlépcsős hitelesítést a belépéshez (2FA) a Facebookon – és az összes többi online platformon –. Ez azt jelenti, hogy mindenkinek, aki megpróbálja feltörni a fiókodat, speciális kódra lesz szüksége a bejelentkezéshez. Sajnos a 2FA feltörhető, ha valaki hozzáfér a telefonodhoz vagy digitális eszközeidhez, de már ezzel így is megnehezítetted a dolgot Jobb megoldás egy hitelesítő alkalmazás, például a Google Authenticator vagy az Okta használata. Ez azért is fontos, mert egyre gyakrabban törik fel és lopják el vállalkozások és magánszemélyek Facebook profilját. A kétlépcsős hitelesítés megnehezíti az ilyen lopásokat.
- Vásárlás előtt minden terméket alaposan vizsgálj meg. Ellenőrizd, hogy nincsenek-e sérülések rajta, és győződj meg arról, hogy az elektronikus eszközök működőképesek, és megfelelően működnek. Kérj képet minden oldalról, sőt videót is, ahol működés közben láthatód és hallhatod az eszközt. Újabb képek kérése arra is jó, hogy kiderüljön, tényleg az eladó tulajdonában van az adott termék, vagy csak egy kamu fotóval árulja.
- Ellenőrizd személyesen a terméket. Gyanúra adhat okot, ha az eladó vagy vevő semmi esetre sem akar Veled találkozni, annak ellenére, hegy egy városban laktok. Ez arra utal, hogy nincs a tulajdonában a termék vagy nem valódi vásárló. A termék személyes ellenőrzése során kiderülhetnek olyan hibák, sérülések, amelyeket próbál az eladó eltitkolni.
- Találkozz a vevővel/eladóval jól megvilágított, nyilvános helyen. Vidd el egy barátodat, vagy győződj meg róla, hogy valaki tudja, hová mész, és kivel találkozol.
- Vásárlás előtt nézd meg a felhasználói értékeléseket. Nézd meg a profiljukat, hogy nincs-e valami gyanúsnak tűnő dolog, például furcsa bejegyzések vagy hosszú szünetek a tevékenységek között. Ha nincs, vagy csak kevés ismerőse vagy, gyanakodj. Még a vásárlás előtt felteheted a kérdést a csoportban, hogy vásárolt-e már valaki az eladótól. Ha hiteles az eladó nem sértődik meg, ha csaló, akkor kiderülhet gyorsan.
- Csoportban keress rá az eladóra. Ha csoportban hirdetnek eladó terméket, akkor keress rá a csoport keresőjében az eladó nevére. Előfordulhat, hogy valaki korábban már posztolt arról, hogy az eladó becsapta.
- Fizess személyesen készpénzben, vagy használj megbízható fizetési módot. Ha PayPal-t használsz, ne válassza ki a „barátok és család” fizetési módot sem, mivel az érvényteleníti a védelmet.
- Kövesd nyomon a vevővel/eladóval folytatott beszélgetéseket. Maradj a Facebookon, így könnyen nyomon követheted a beszélgetéseket, ha a végén átvernek.
- Óvakodjon azoktól a vásárlóktól, akik hajlandóak megvásárolni a terméket anélkül, hogy látnák. Könnyű tranzakciónak tűnhet, de valószínű, hogy csak átverni akarnak.
- Soha ne küld el a termékedet fizetés megérkezése előtt. Megteheted, hogy előleget kérsz, az is csökkenti a veszteséget, ha mégis átvernek. Használj a Facebook által jóváhagyott online fizetési szolgáltatásokat, például a PayPal-t, így biztonságban érezheted magadat, nem tudják ellopni a bankkártya adataidat.
- Ha egy eladó gyanúsnak tűnik, keress rá az email címére a Google-ban. Ha más gyanús webhelyekhez vagy adatokhoz kapcsolódik, az átverés.
- Azonnal utasíts el minden túlfizetést. Soha ne küldj „visszatérítést” azoknak a vásárlóknak, akik azt állítják, hogy véletlenül túl sokat küldtek és még mielőtt megkapnád a pénzt, küld vissza nekik a többletet.
- Védd az eszközeidet a rosszindulatú programoktól és vírusoktól. Ha véletlenül megnyitsz egy spam linket, védtelen leszel a személyes adataihoz hozzáférni próbáló vírusoktól.
De mi van, ha mégis megtörténik a baj?
Ha soha nem küzdesz ügyfélszerzési problémákkal, a naplód mindig tele van foglalásokkal, minden nap új vendégek keresnek fel, a vendégeid mindig elégedettek és folyamatosan ajánlanak másoknak, minden marketing kampányod sikeres, és nincs szükséged új marketing stratégiákra; ha a szépségipari vállalkozásod minden hónapban rekordbevételt hoz, minden szolgáltatásod tökéletesen sikerül, soha nincs szükséged extra támogatásra vagy új ötletekre, üzleted minden szempontból tökéletesen működik, és nincs szükséged további inspirációra vagy tanácsra, akkor ez a hírlevél nem neked szól.
De ha úgy érzed, hogy még többet is kihozhatsz a vállalkozásodból, és szívesen fogadnád a szakértői tippeket és trükköket, akkor csatlakozz a folyamatosan bővülő Szalontuning közösséghez, ahol a siker nem marad elérhetetlen álom. Iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre, és legyél részese a naprakész, hatékony tippeknek, amelyekkel könnyedén magad mögött hagyhatod a versenytársaidat.
Mi a teendő, ha átvernek
Ha azt gyanítod, hogy átvertek a Facebookon, ne essen pánikba. A Marketpalce-en keresztül történt vásárlások után előfordulhat, hogy kérhetsz visszatérítést.
Lépj kapcsolatba a Facebookkal. Jelentősebb összegű vásárlás esetén értesítsd a Rendőrséget, mert előfordulhat, hogy már folyik nyomozás az ügyben. Miután értesítetted a hatóságokat, fordítsd a figyelmedet a Facebookra. Szerencsére a Facebook tisztában van a csalók számának növekedésével, és a vásárlók védelmére vásárlásvédelmi szabályzatot hozott létre.
A Facebook vásárlásvédelmi szabályzata a következő helyzetekre vonatkozik:
- Nem sikerült átvennie a megrendelésedet.
- A termék sérült vagy eltér a hirdetésben szereplőtől.
- Az eladó nem tartotta be a Facebook visszatérítési szabályzatát.
- A vásárlás jogosulatlan volt (azaz igazolhatod, hogy fiókodat feltörték, vagy valaki más vásárolt a Te fiókoddal).
Mit tehetsz még?
Ha megpróbálsz kapcsolatba lépni az eladóval, de nem kapsz választ, felveheted a kapcsolatot a Facebookkal, és kérheted a visszatérítést, feltéve, ha a Marketplace-en keresztül vásároltál. Ezenkívül jelentened kell a vevőt vagy az eladót, mint csalót, hogy figyelmeztesse a Facebookot a visszaélésről.
Ha be szeretnéd jelenteni egy személyt a Facebook Marketplace-en, navigálj a képernyő bal oldalán található Piactér ikonra. Keresd meg a bejelenteni kívánt személy hirdetéseit, és válaszd ki az eladó nevét. Kattints a „További lehetőségek” gombra, majd válaszd az „Eladó jelentése” lehetőséget. A jelentés elkészítéséhez kövesd a képernyőn megjelenő utasításokat.
Ha adásvételi csoportban történt a csalás és ott szeretnéd jelenteni a hirdetőt, akkor két lehetőséged van:
- A hirdetést tartalmazó poszt jobb felső sarkában kattints a három pontra, majd kattints a „Bejegyzés jelentése a csoport adminisztrátorának” pontra.
- Ha az adminisztrátor nem reagálnak – gyakori probléma a több éves csoportoknál –, akkor lehetőséged van közvetlenül a Facebooknak is jelezni a posztot. Ehhez kattints a poszt jobb felső sarkában található három pontra, majd válaszd a „Bejegyzés jelentése” menüpontra és kövesd a lépéseket.
Bizonyítékot kell adni a csalásról. Ha a Facebook a oldaladra áll, az eladó fiókja blokkolva lesz, és nem tud bejelentkezni.
Röviden összefoglalva:
Bár egyre gyakrabban történik meg, hogy csalók próbálnak meg termékvásárlással pénzt lopni, megnehezítheted a dolgukat, ha fokozott elővigyázatossággal kezelsz minden ismeretlen eladót. Ha megtörténik a baj, akkor is több lehetőséged van visszaszerezni a pénzedet, de az a minimum, hogy a lehető legtöbb csoportban jelzed, hogy ki volt az a személy, aki csalárd módon járt el veled szemben, hogy legalább mások ne járjanak így.
A szerzőről
Garadnay Sándor
Szépségszalon vállalkozó, hirdetéskezelő, támogatási tanácsadó, tartalomgyártó, webfejlesztő és elkötelezett kisgyermekes apuka vagyok. A Szalontuning.hu weboldalon keresztül, személyes stílust kölcsönözve osztok meg tartalmakat szépségipari vállalkozók számára, üzletük forgalmának-, árbevételének- és vendégkörének növelése érdekében. A tartalmakon keresztül mutatom meg a fejlődési lehetőségeket és a személyes márkaépítés jelentőségét, hogy bármely szépségipari szakember megtalálja a növekedéshez szükséges utat és ünnepelje vállalkozása sikerét. Kérdezni szeretnél? Kérdésekre a Facebook oldalon tudok válaszolni. Ha személyesen szeretnél kérdezni, az info@szalontuning.hu címen tudsz időpontot kérni.